Strategi Peningkatan Motivasi Kerja Dosen Dalam Layanan Pembelajaran (Studi Kasus di Akademi Komunitas Teknologi Syarifuddin Lumajang)

Rani Nurul Laili Herzegovina, M. Mas’ud Said, Ali Masykur Musa

Abstract


Lecturer work motivation is a condition that has the effect of generating, directing and maintaining behavior related to the lecturer's work environment in achieving organizational goals. The aim of this research is to find out strategies for increasing work motivation of lecturers at the Syarifuddin Lumajang Technology Community Academy. This research uses descriptive qualitative research methods. Data collection techniques use interview techniques, observation. Data analysis is divided into three stages, namely data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The research results show that. Implementation of strategies to increase lecturers' work motivation is by socializing lecturers' code of ethics, having LPM, socializing rules regarding performance standards, maintaining a balance of reward and punishment. The driving factors for lecturers' work are professionalism, respect, and instilling lecturers' values of struggle. Inhibiting factors are internal factors and external factors such as vision and mission which are not in the same frequency as the foundation's struggles, lecturer relationships and uncomfortable working conditions. The concept of a strategy to increase lecturers' work motivation increases with the indicators being the creation of RPS, teaching materials, the existence of an assessment system. The quality of lecturers can improve the work of lecturers in carrying out the mandate of the tridharma of higher education.


Keywords


Akademi Komunitas Teknologi Syarifuddin Lumajang; Increasing Lecturer Work Motivation; Strategy Implementation

References


Arif, Furchan. 2005. Pengantar penelitian dalam Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Arikunto, Suharsimi. 2002. Prosedur Penelitian, Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Aroef, Matthias. 1984. Motivasi dan Produktivitas: Suatu Pembahasan. Naskah tidak diterbitkan, Dewan Produktivitas Nasional Departemen Tenaga Kerja Republik Indonesia.

Budiyono, Amirullah Haris. 2004. Pengantar Manajemen. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Danim, Sudarwan. 2002. Menjadi Peneliti Kualitatif. Bandung: Pustaka Setia

David, Free R. 2002. Manajemen Strategi Konsep. Jakarta: Prenhalindo.

David. 2004. Manajemen Strategi Konsep. Jakarta: Selemba Empat.

Davis, Keith. 1978. Human Behavior at Work: Organizational Behavior. Fifth Edition. Tata Mc Graw-Hill: Publishing Company ldt., New Delhi.

Nadeak, Bernadetha. 2020. Deskripsi Kinerja Dosen Perguruan Tinggi Swasta di Indonesia. Bandung: Widina Bhakti Persada.

Nanda, I., Ambiyar, A., Wakhinuddin, W., Giatman, M., Muskhir, M., & Setiawan, D. 2022. Motivasi dan Kompetensi Mengajar Dosen terhadap Hasil Belajar Mahasiswa. Edukasi J. Pendidik, 20(1).

Nyavon, P. 2016. Pengaruh Kinerja Dosen Pada Mahasiswa Dengan Motivasi Belajar

Putri, Nilda. T., Kamil, I., & Ramadian, D. 2012. Perancangan Standar Penilaian Kinerja Berdasarkan Key Performance Indicators (KPI’s): Studi Kasus di Kota Padang. Jurnal Optimasi Sistem Industri, 11(2), 225-234.

Retnowati, T. H., Mardapi, D., & Kartowagiran, B. (2018). Kinerja dosen di bidang penelitian dan publikasi ilmiah. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 6(2).

Ristekdikti. 2018. Pedoman Sistem Penjaminan Mutu Internal. Direktorat Penjaminan Mutu Direktorat Jenderal Pembelajaran dan Kemahasiswaan Kementerian Riset, Teknologi, dan Pendidikan Tinggi.

Rivai, Veithzal. 2004. Manajemen Sumber Daya Manusia untuk Perusahaan dari. Teori ke Praktik. Jakarta : PT Raja Grafindo Persada.

Robbins, S. 2008. Perilaku Organisasi, Jilid I dan II, alih Bahasa: Hadyana Pujaatmaja. Jakarta: Prenhallindo.

Robbins, S. P. 2003. Perilaku Organisasi: Konsep Kontroversi Aplikasi. Edisi. Kedelapan. Trans. Pujaatmaka, H & Molan, B. Jakarta: Pt. Prenlindo

Sari, P. O., & Dessyarti, R. S. 2019. MOTIVASI DOSEN: Bekerja hingga Ibadah (Studi pada Dosen Program Studi Manajemen Universitas Islam Indonesia). Ekonika: Jurnal ekonomi universitas kadiri, 4(1), 18-33.

Simanjuntak, S. T., & Wahyanti, C. T. (2021). Analisis Kinerja Dosen Melaksanakan Tri Dharma Perguruan Tinggi Pada Masa Pandemi Covid-19: Studi Kasus Di Universitas Kristen Satya Wacana. JENIUS (Jurnal Ilmiah Manajemen Sumber Daya Manusia), 5(1).

Simanjuntak. 2005. Manajemen dan Evaluasi Kinerja. Jakarta: Fakultas Ekonomi. Universitas Indonesia.

Sofyan, Iban. 2015. Manajemen Strategi (Teknik Penyusunan serta Penerapannya untuk Pemerintah dan Usaha). Yogyakarta: Graha Ilmu.

Stoner, James A.F., Freeman, R. Edward and Gilbert, JR Daniel R., 1986. Alih Bahasa Alexander Sindoro, Manajemen. Jakarta: PT. Prenhallindi.

Usman H. 2006. Motivasi berprestasi dalam kaitannya dengan kinerja guru. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 2(3), 28-29

Zahraini, Z. 2014. Kinerja Dosen Dalam Meningkatkan Kemampuan Akademik (Hard Skill) Dan Penguasaan Keterampilan (Soft Skill) Pada Mahasiswa Pkk Fkip Unsyiah. JURNAL ILMIAH DIDAKTIKA: Media Ilmiah Pendidikan dan Pengajaran, 14(2).




DOI: http://dx.doi.org/10.28926/briliant.v9i2.1463

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Briliant: Jurnal Riset dan Konseptual

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Published by:

Lembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat

Universitas Nahdlatul Ulama Blitar