Pengembangan E-Modul Etnomatematika Batik Berbasis PjBL untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar

Authors

  • Firman Cahyadi
  • M. Zainuddin Universitas Negeri Malang
  • Slamet Arifin Universitas Negeri Malang

DOI:

https://doi.org/10.28926/briliant.v10i1.1898

Keywords:

E-Module, PjBL, Critical Thinking

Abstract

This research aims to develop a valid, practical, and effective batik ethnomathematics e-module based on Project Based Learning (PjBL) to improve critical thinking skills of elementary school students. This research was conducted using the 4D RnD model design. In the research stages, product validation was carried out by media experts and material experts. The research product was tested with 19 fourth-grade students consisting of 9 boys and 10 girls. Research data was collected using interviews, questionnaires, and tests. Interviews were used to investigate initial conditions and needs, student and teacher questionnaires were used to assess the practicality of the e-module, and tests were conducted to assess students' critical thinking skills. Data analysis was carried out using descriptive statistics and t-tests. Based on the research results, it was found that (1) the batik ethnomathematics e-module was declared valid and feasible to be implemented, (2) the batik ethnomathematics e-module was declared practical, and (3) the batik ethnomathematics e-module was declared effective and proven to be able to improve students' critical thinking skills.

References

Afifah, D. S. N., Putri, I. M., & Listiawan, T. (2020). Eksplorasi Etnomatematika Pada Batik Gajah Mada Motif Sekar Jagad Tulungagung. BAREKENG: Jurnal Ilmu Matematika Dan Terapan, 14(1), 101–112. https://doi.org/10.30598/barekengvol14iss1pp101-112

Akbar, S. (2017). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Remaja Rosdakarya.

Choiriyah, N. N., Putra, F. N., & Mubarok, T. A. (2022). Rancang Bangun Game Edukasi Berbasis Mobile sebagai Media Pembelajaran Bahasa Inggris Menggunakan Metode Game Development Life Cycle untuk Siswa Sekolah Dasar. ILKOMNIKA: Journal of Computer Science and Applied Informatics, 4(1), 93–103. https://doi.org/10.28926/ilkomnika.v4i1.433

Eldiana, N. F., Kusumaningrum, S. R., & Dewi, R. S. I. (2023). Ethnomathematics: Mathematics in Batik Turonggo Yakso From Trenggalek. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 12(1), 1515. https://doi.org/10.24127/ajpm.v12i1.6240

Erdi, P. N., & Padwa, T. R. (2021). Penggunaan E-Modul Dengan Sistem Project Based Learning. JURNAL VOKASI INFORMATIKA (JAVIT), 1(1), 23–27. https://doi.org/10.24036/javit.v2i1

Hotimah, H. (2020). Penerapan Metode Pembelajaran Problem Based Learning dalam Meningkatkan Kemampuan Bercerita pada Siswa Sekolah Dasar. JURNAL EDUKASI, VII(3), 5–11.

Isrok’atun, & Rosmala, A. (2021). Model-model Pembelajaran Matematika.

Junia, N. M. I., & Sujana, I. W. (2023). E-Modul Interaktif Berbasis Profil Pelajar Pancasila pada Mata Pelajaran IPAS Materi Kekayaan Budaya Indonesia Bagi Siswa Kelas IV SD. Mimbar PGSD Undiksha, 11(1), 130–139. https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v11i1.60243

Kemdikbud. (2017). Panduan Praktis Penyusunan E-Modul. Direktorat Pembinaan SMA Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kemdikbud. (2022). Panduan Pengembangan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila.

Laili, I., Ganefri, & Usmeldi. (2019). Efektivitas Pengembangan E-Modul Project Based Learning Pada Mata Pelajaran Instalasi Motor Listrik. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(3), 306–315.

Mubarok, T. A., & Arini, F. (2024). Pengembangan E-Modul Bahasa Inggris Menggunakan Aplikasi Sigil Untuk Mahasiswa Program Studi Teknik Informatika. Briliant: Jurnal Riset dan Konseptual, 9(3), 672–680. https://doi.org/10.28926/briliant.v9i3.1421

Mubarok, T. A., Saifudin, A., & Rofiah, S. (2020). Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Kontekstual Untuk Meningkatkan Kemampuan Pronunciation Mahasiswa Pendidikan Bahasa Inggris. Briliant: Jurnal Riset dan Konseptual, 5(1), 36. https://doi.org/10.28926/briliant.v5i1.416

Najuah, Lukitoyo, P. S., & Wirianti, W. (2020). Modul Elektronik Prosedur Penyusunan dan Aplikasinya.

Nandita Apsari, P., & Rizki, S. (2018). Media Pembelajaran Matematika Berbasis Android Pada Materi Program Linear. Jurnal Pendidikan Matematika FKIP Univ. Muhammadiyah Metro, 7(1).

Qurani, A. A., Hakim, A. R., Napis, Apriyanto, M. T., & Farhan, M. (2024). Eksplorasi Etnomatematika pada Batik Betawi di Cilandak Jakarta Selatan. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 9(2), 277. https://doi.org/10.25157/teorema.v9i2.15971

Risdiyanti, I., & Prahmana, R. C. I. (2020). Ethnomathematics Teori dan Implementasinya: Suatu Pengantar. UAD Press.

Sintiya, M. W., Astuti, E. P., & Purwoko, R. Y. (2021). Pengembangan E-modul Berbasis Etnomatematika Motif Batik Adi Purwo untuk. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 06(01). https://ejournal.unib.ac.id/index.php/jpmr

Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Alfabeta.

Suryaningsih, T., & Putriyani, I. J. (2022). Pengembangan E-Modul Pembelajaran Matematika Berbasis Etnomatematika Betawi pada Materi Bangun Datar Kelas IV MI/SD. JMIE (Journal of Madrasah Ibtidaiyah Education), 6(1), 103. https://doi.org/10.32934/jmie.v6i1.366

Syahlan, I. D. (2023). Pengembangan e-modul berbasis PjBL untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis dan pemecahan masalah siswa pada mata pelajaran IPS di Sekolah Dasar.

Thiagarajan, S. (1974). Instructional Development for Training Teachers of Exceptional Children: A Sourcebook. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:148925881

Turnip, R. F., Rufi’i, & Karyono, H. (2021). Pengembangan E-modul Matematika Dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis. Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains), 9(2), 485–498. https://doi.org/10.25273/jems.v9i2.11057

Published

2025-02-27

Issue

Section

Education and Social Science