Analisis TAM Terhadap Kepuasan Pelanggan dan Prioritas Perbaikan Aplikasi Maxim dengan IPA (Studi Pelanggan Surabaya)
DOI:
https://doi.org/10.28926/briliant.v10i1.1887Keywords:
Maxim, TAM, IPA, Customer SatisfactionAbstract
Nowadays maxim is quite attractive to customers in Surabaya, but there are still many customers who complain about maxim application services. The purpose of this study is to analyze TAM on the level of customer satisfaction and priority of improvement in the maxim application study on Surabaya customers. This study uses the IPA method to identify TAM attributes that are priorities for maxim applications to improve first. The results of this study show that maxim application customers in Surabaya City have not been satisfied marked by an average value of 98.98% expectation conformity level.From the quadrant analysis of cartesian diagrams, to improve maxim customer satisfaction in Surabaya City, the company needs to prioritize several aspects, including: establishing partnership relationships with other platforms to integrate new services on the maxim application (AU1), providing customer service that is available 24 hours a day (AU4), updating the user interface to be simpler so that it is easy to understand for various ages (PEOU1), handle customer problems quickly and efficiently (AU3), and provide guidance on how users integrate the features of maxim App in every use of services(AU2).
References
Agustina, M., & Sahfitri, V. (2022). Analysis of Online Transportation User Satisfaction Using the Customer Satisfaction Index (CSI) and Important Performance Analysis (IPA) Methods In Palembang City. Journal of Information Systems and Informatics, 4(4), 1063–1075. https://doi.org/10.51519/journalisi.v4i4.396
Amara, R. S., Mutiah, N., & Febriyanto, F. (2022). Pengaruh Kualitas Layanan E-Commerce Terhadap Kepuasan Pengguna Menggunakan Metode Mobile Service Quality Dan Importance Performance Analysis (Studi Kasus : Pengguna E-Commerce Shopee Di Kota Pontianak). Jurnal Komputer Dan Aplikasi, 10(02), 274–287.
Astuti, D. Y., E, S. H., & Rahmawati, U. (2021). Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan Aplikasi Maxim Terhadap Kepuasan Pelanggan. Research In Accounting Journal, 1(3), 412–419. http://journal.yrpipku.com/index.php/raj
Banggoi, R., Mendo, A. Y., & Asi, L. L. (2023). Analisis Kepuasan Pengguna Jasa Transportasi Online Maxim Untuk Meningkatkan Loyalitas Pengguna Di Kota Gorontalo. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, 6(1), 242–249. http://ejurnal.ung.ac.id/index.php/JIMB
Candra, V., Simarmata, N. I. P., Mahyuddin, Purba, B., Sukarman Purba, M. C., Abdurrozzaq Hasibuan, Tiurlina Siregar, S., & Karwanto, Romindo, J. (2021). Pengantar Metodelogi Penelitian. Medan : Yayasan Kita Menulis.
Fadillah, M. N., & Bernadisman, D. (2023). Peranan Ojek Online dalam Meningkatkan Omzet UMKM dan Pertumbuhan Ekonomi Digital Indonesia. JUARA : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 32–35.
Fahlevi, P., & Dewi, A. O. P. (2019). Analisis Aplikasi Ijateng Dengan Menggunakan Teori Technology Acceptance Model (TAM). Jurnal Ilmu Perpustakaan, 8(2), 103–111.
Fauzy, A. (2019). Metode Sampling. Tangerang Selatan : Universitas Terbuka.
Firmansyah, A. (2019). Perilaku Konsumen. Yogyakarta : Deepublish CV Budi Utama.
Gunawan, A., Wahyuni, N., & Nursekha, V. (2021). Kualitas Pelayanan Aplikasi DANA Terhadap Kepuasan Konsumen. JIS : Journal of Integrated System, 4(2), 181–198. https://doi.org/10.28932/jis.v4i2.3861
Hanggono, A. A., Handayani, S. R., & Susilo, H. (2022). Analisis Atas Praktek TAM Dalam Mendukung Bisnis Online Dengan Memanfaatkan. Jurnal Administrasi Bisnis, 26(1), 1–9.
Hasanah, A. N., & Sari, B. N. (2024). Analisis Sentimen Ulasan Pengguna Aplikasi Jasa Ojek Online Maxim Pada Google Play Dengan Metode Naive Bayes Classifier. Jurnal Informatika Dan Teknik Elektro Terapan, 12(1), 90–96.
Japarianto, E., & Anggono, Y. D. (2020). Analisa Pengaruh Perceived Ease of Use Terhadap Intention to Buy Dengan Perceived Usefulness Sebagai Variabel Intervening Pada Aplikasi E-Commerce Tokopedia. Jurnal Strategi Pemasaran, 7(1), 1–9.
Jumhadi, & Mulyani, A. S. (2023). Perkembangan Industri Transportasi Ojek Online Di Era 5.0 dari PT. Gojek Indonesia. Jurnal Cakrawala Ilmiah, 2(6), 2393–2402.
Kotler, K. (2019). Manajemen Pemasaran Edisi 13 Jilid 1. Jakarta : Erlangga.
Kurniawan, N. A., & Febrianti, A. (2022). Usulan Peningkatan Kualitas Pelayanan Trans Shuttle Menggunakan Metode Importance Performance Analysis. Diseminasi FTI, 1(3), 1–10.
Luwihono, A., Peranginangin, A. F., Makanuay, A., & Penerbangan Jayapura, P. (2020). Peningkatan Moda Transportasi Indonesia Era Digital Berbasiskan Sistem Cerdas. ATDS SAINTECH-Journal of Engineering, 1(3), 55–63.
Maulidi, W. P., Zahra, H. F., & Hidayat, S. (2024). Analisis Persaingan Ojek Online Pada Aplikasi Gojek, Maxim Dan Grab. Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 2(2), 70–79. https://doi.org/10.59841/intellektika.v2i2.950
Minan, K. (2021). Analisis Pendekatan Metode TAM Pada Penggunaan Aplikasi E-Commerce. Ekonomi, Keuangan, Investasi Dan Syariah (EKUITAS), 3(2), 181–187. https://doi.org/10.47065/ekuitas.v3i2.1118
Musdalifah, M., & Hadisaputro, E. L. (2022). Analisis Kepuasan Pengguna Menggunakan Technology Acceptance Model Pada Aplikasi Dana. Journal of Computer System and Informatics (JoSYC), 4(1), 72–78. https://doi.org/10.47065/josyc.v4i1.2493
Mustopa, Y., Astuti, M., & Sukmasari, D. (2022). Pengaruh Pengendalian Internal Dan Tunjangan Terhadap Kinerja Pegawai Pada Pengadilan Tata Usaha Negara Bandar Lampung. JAK: Jurnal Akuntansi Dan Keuangan, 27(1), 47–54. https://doi.org/10.23960/jak.v27i1.299
Naufaldi, I., & Tjokrosaputro, M. (2020). Pengaruh Perceived Ease Of Use, Perceived Usefulness, dan Trust terhadap Intention To Use. Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan, II(3), 715–722. https://doi.org/10.24912/jmk.v2i3.9584
Novianti, Pusnita, I., Mahdiana, Y., & Alpiansyah, D. (2023). Pemberdayaan Masyarakat Melalui Inovasi Transportasi Online Berbasis Whatsapp di Desa Galang Tinggi Banyuasin III. Abdimas Altruis: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(2), 163–168.
Novianti, Putri, N. K. W. L., & Purnamayanti, I. A. G. W. (2022). Analisis Penerimaan Sistem Informasi Menggunakan Technology Acceptance Model (Studi Kasus : Sijalak Desa Pohsanten). INSERT : Information System and Emerging Technology Journal, 2(2), 113–125. https://doi.org/10.23887/insert.v2i2.43135
Nurian, A. (2023). Analisis Sentimen Ulasan Pengguna Aplikasi Google Play Menggunakan Naïve Bayes. Jurnal Informatika Dan Teknik Elektro Terapan, 11(3s1), 829–835. https://doi.org/10.23960/jitet.v11i3s1.3348
Nurlaila, Setyadi, H. J., & Widagdo, P. P. (2022). Penerapan Metode Technology Acceptance Model (TAM) Untuk Mengukur Penerimaan Website Pejabat Pengelola Informasi Dan Dokumentasi (PPID) Di Diskominfo Kota Samarinda. Jurnal Adopsi Teknologi Dan Sistem Informasi (ATASI), 1(2), 91–99. https://doi.org/10.30872/atasi.v1i2.347
Ramadhanti, E., & Marlena, N. (2021). Analisis Strategi Kualitas Layanan Menggunakan Metode Importance Performance Analysis ( IPA ). Jurnal Ekonomi Manajemen Dan Akuntansi, 23(3), 431–441.
Renaldi, R., & Pradana, M. (2023). Analisis Ekspektasi Penggunaan Aplikasi Transportasi Online Menggunakan Pendekatan Importance Performance Analysis (IPA). SEIKO : Journal of Management & Business, 6(1), 887–897. https://doi.org/10.37531/sejaman.v6i1.4114
Rohman, A. N., Mukhsin, M., & Ganika, G. (2023). Penggunaan Technology Acceptance Model Dalam Analisis Actual Use Penggunaan E – Commerce Tokopedia Indonesia Use of the Technology Acceptance Model in Analyzing Actual Use of E - Commerce Tokopedia Indonesia. JEMAK-BD : Jurnal Ekonomi Manajemen Akuntansi Keuangan Bisnis Digital, 2(1), 25–36.
Ruwaida, R., & Aqilah, N. (2022). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Produk Fashion pada Situs Belanja Online Lazada. Ikraith-Ekonomika, 6(1), 159–169. https://doi.org/10.37817/ikraith-ekonomika.v6i1.2478
Sanaky, M. M. (2021). Analisis Faktor-Faktor Keterlambatan Pada Proyek Pembangunan Gedung Asrama Man 1 Tulehu Maluku Tengah. Jurnal Simetrik, 11(1), 432–439. https://doi.org/10.31959/js.v11i1.615
Setiawan, M. H., Komarudin, R., & Kholifah, D. N. (2022). Pengaruh Kepercayaan, Tampilan Dan Promosi Terhadap Keputusan Pemilihan Aplikasi Marketplace. Jurnal Infortech, 4(2), 139–147. http://ejournal.bsi.ac.id/ejurnal/index.php/infortech139
Tampanguma, I. K., Kalangi, J. A. F., & Walangitan, O. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Rumah Es Miangas Bahu Kota Manado. Productivivty Journal, 3(1), 7–12.
Wahid, U., & Eka Puspita, A. (2020). Upaya Peningkatkan Brand Awareness PT. Go-Jek Indonesia Melalui Aktivitas Marketing Public Relations. Jurnal Komunikasi, 9(1), 31–43.
Watung, M. P., Rotinsulu, D., & Tumangkeng, S. (2020). Analisis Perbandingan Pendapatan Ojek Konvensional Dan Ojek Online Di Kota Manado. Jurnal Berkala Ilmiah Efisiensi, 20(03), 126–139.
Waworuntu, S., Taroreh, R. N., & Sendow, G. M. (2023). Analisis Kepuasan Kerja Dan Kinerja Karyawan Di Cineplex 21 Grup Manado Town Square 3 Menggunakan Importance Performance Analysis. Jurnal EMBA : Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 11(4), 01–10. https://doi.org/10.35794/emba.v11i4.51063
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Briliant: Jurnal Riset dan Konseptual

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.