The Development of Audio-Visual Learning Media based on Kenduri Laot Tradition for Students at SMA Plus Athiyah Banda Aceh City to Increase Character Values
DOI:
https://doi.org/10.28926/briliant.v6i2.601Keywords:
Development, Media, Kenduri Laot tradition, Character ValuesAbstract
The planting of character values in schools based on local wisdom is one of the breakthroughs that can be done by the teacher. One of them with the values the Kenduri Laot tradition that can be developed in the form of learning media. This study aims to develop a lesson plan design in the form of audio visual media-based of the Kenduri Laot tradition to improve the character of students in SMA Plus Athiyah Banda Aceh. The method used is research and development. This method refers to the model of Gall and Borg with the simplification of the stages from ten to three, namely the formulation of the problem, the designer of the development, and the effectiveness of or reflection. Based on the results of the study found a problem that during this time the planting of character values-based of the Kenduri Laot tradition is still not maximized. At this stage of development, carried out the preparation of the synopsis to test the expert audio-visual media. The results of the effectiveness of the t-Test shows that the significance value in the experimental group of 0.000 < 0.05 and in the control group amounted to 0.025 > 0.05, meaning that there is an increase of the characters in the experimental group.
References
Apriana, E. (2016). Kearifan Lokal Masyarakat Aceh dalam Konservasi Laut. Serambi Saintia, IV(1), 57–66.
Azis, A., Haikal, M., & Iswanto, S. (2018). Internalisasi Nilai-Nilai Budaya Toleransi dalam Pembelajaran Sejarah (Studi Kasus SMA Negeri 1 Banda Aceh). Briliant: Jurnal Riset Dan Konseptual, 3(3), 287–299.
Danrakati. (2019). Mengenal Ritual Kenduri Laut Masyarakat Pesisir Aceh. In Artikel Tugas WSBM 24.
Dinangsit, D. (2014). Manajemen Terpadu Pengelolaan Perilaku dalam Konteks Pendidikan Jasmani di Sekolah. In N. Hanifah (Ed.), Seminar Nasional Pendidikan Dasar “Membedah Anatomi Kurikulum 2013 untuk Membangun Masa Depan Pendidikan yang Lebih Baik†(pp. 530–538). UPI Sumedang Press.
Ferdianto, F., & Setiyani. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Media Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal Mahasiswa Pendidikan Matematika. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 2(1), 37–47.
Fuad, I. (2005). Dasar-Dasar Kependidikan. Asdi Mahasatya.
Gall, M. D., Gall, J. P., & Borg, W. R. (2003). Educational research: An introduction (7th ed.). In Boston, MA: A & B Publications.
Ingsih, K., Ratnawati, J., Nuryanto, I., & Astuti, S. D. (2018). Pendidikan Karakter: Alat Peraga Edukatif Media Interaktif. Penerbit Deepublish.
Joenaidy, A. M. (2018). Guru Asyik, Murid Fantastik! (M. Romadhony (ed.); Pertama). DIVA Press.
Kurniasari, N., & Nurlaili. (2012). Fungsi Laut dalam Menjaga Harmonisasi Hidup Masyarakat Adat Lambadalhok, Aceh Besar. Buletin Riset Sosek Kelautan Dan Perikanan, 7(2), 41–45.
Manan, A. (2016). The Ritual of Khanduri Laot in Lowland Aceh: An Ethnographic Study in South, South West and West Aceh. MIQOT, XL(2), 468–483.
Maulani, A. (2015). Pengembangan Media Film Dokumenter dalam Pembelajaran IPS Berbasis Konstruktif-Kolaboratif untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa terhadap Budaya Lokal di SMK Negeri 3 Kudus. Universitas Sebelas Maret.
Mustari, M. (2014). Nilai Karakter Refleksi untuk Pendidikan. PT RajaGrafindo Persada.
Nurdin, A. (2013). Revitalisasi Kearifan Lokal Aceh: Peran Budaya dalam Menyelesaikan Konflik Masyarakat. Jurnal Analisis: Jurnal Studi Keislaman, XIII(1), 135–154.
Panjaitan, A. P., Darmawan, A., Maharani, Purba, I. R., Rachmad, Y., & Simajuntak, R. (2014). Korelasi Kebudayaan & Pendidikan: Membangun Pendidikan Berbasis Budaya Lokal (I). Yayasan Pustaka Obor Indonesia.
Putra, N. (2013). Research & Development: Penelitian Pengembangan Suatu Pengantar (1st ed.). PT RajaGrafindo Persada.
Samani, M., & Hariyanto. (2011). Konsep dan Model Pendidikan Karakter. Rosda.
Sariyatun. (2013). Pengembangan Model Pendidikan Nilai-Nilai Budaya di SMP Berbasis Tradisi Seni Batik Klasik Surakarta. Paramita: Jurnal Sejarah Dan Pembelajaran Sejarah, 23(2), 230–241.
Siswoyo, D. (2014). Ilmu Pendidikan. UNY Press.
Suryana, N., Fajri, H., & Iswanto, S. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran IPS Sejarah Berbasis Situs-Situs Tsunami Untuk Meningkatkan Kesadaran Sejarah Siswa SMP Negeri Kabupaten Pidie. Jurnal Agastya, 10(1), 106–127.
Syarif, S. M. (2003). Riwang U La’ot: Leuen Pukat dan Panglima La’ot dalam Kehidupan Nelayan di Aceh (L. Munir (ed.)). Yayasan Rumpun Bambu dan CSSP.
Yusuf, A. M. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif & Penelitian Gabungan (4th ed.). Kencana.
Zuriah, N., Syaifuddin, M., & Taufik, M. (2017). Pendidikan APCI Model Pendidikan Karakter Bangsa untuk Kemandirian Pangan Melalui Gerakan Aku Cinta Produk Indonesia. Surya Pena Gemilang.