TikTok Application as A Media for Learning Indonesian Language in Elementary Schools

Authors

  • Faisal Kemal Universitas Muhammadiyah A.R. Fachruddin
  • Ade Hikmat Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka
  • Imam Safi’i Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka

DOI:

https://doi.org/10.28926/briliant.v9i4.1552

Keywords:

TikTok, Interactive learning, Indonesia language, Elementary school

Abstract

This study aims to describe the use of TikTok as a learning tool for Indonesian language in elementary schools, aligning with the current digital era. Social media, including TikTok, attracts millennials and can serve as an engaging learning platform. TikTok's popularity makes it a potential medium for fun and interactive education. The use of TikTok in learning aims to facilitate both students and teachers. This research uses literature review. The data were taken from articles that discussed relevant topic that is about TikTok as a learning media. The gathered data is then reduced to draw relevant conclusions. This research demonstrates that TikTok, when used with appropriate methods, can be an alternative and effective tool for studying Indonesian language. The results indicate that TikTok's ease of use and various features make it a practical resource for interactive learning in elementary schools. Thus, TikTok can be a valuable aid in enhancing Indonesian language education through innovative digital approaches.

References

Adawiyah, D. P. R. (2020). Pengaruh Penggunaan Aplikasi TikTok Terhadap Kepercayaan Diri Remaja di Kabupaten Sampang. Jurnal Komunikasi, 14(2), 135–148. https://doi.org/10.21107/ilkom.v14i2.7504

Bohang, F. K. (2018). TikTok Punya 10 Juta Pengguna Aktif di Indonesia. https://tekno.kompas.com/read/2018/07/05/09531027/tik-tok-punya-10-jutapenggunaaktif-di-indonesia

Danandjaja, J. (2014). Metode penelitian kepustakaan. Antropologi Indonesia.

Dewanta, A. A. N. B. J. (2020). Pemanfaatan aplikasi Tik Tok sebagai media pembelajaran bahasa Indonesia. Jurnal pendidikan dan pembelajaran bahasa Indonesia, 9(2), 79–85.

Fadlilah, M. I. (2021). Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Permainan Aplikasi Tiktok Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Peserta Didik Kelas XI IPS 1 SMA PGRI 1 Taman Pemalang Tahun Pelajaran 2019/2020. Universitas Pancasakti Tegal.

Hutamy, E. T., Swartika, F., Alisyahbana, A. N. Q. A., Arisah, N., & Hasan, M. (2021). Persepsi peserta didik terhadap pemanfaatan tik tok sebagai media pembelajaran. Prosiding Penelitian Pendidikan dan Pengabdian 2021, 1(1), 1270–1281.

Kamhar, M. Y., & Lestari, E. (2019). Pemanfaat sosial media youtube sebagai media pembelajaran bahasa Indonesia di perguruan tinggi. Inteligensi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(2), 1–7.

Kusuma, J. W., & Hamidah, H. (2020). Perbandingan hasil belajar matematika dengan penggunaan platform Whatsapp Group dan webinar Zoom dalam pembelajaran jarak jauh pada masa pandemik Covid 19. JIPMat, 5(1), 431737.

Mana, L. H. A. (2021). Respon siswa terhadap aplikasi tiktok sebagai media pembelajaran bahasa indonesia. JIRA: Jurnal Inovasi Dan Riset Akademik, 2(4), 418–429.

Rahardaya, A. K., & Irwansyah, I. (2021). Studi Literatur Penggunaan Media Sosial Tiktok Sebagai Sarana Literasi Digital Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Teknologi Dan Sistem Informasi Bisnis, 3(2), 308–319. https://doi.org/10.47233/jteksis.v3i2.248

Risnawati, W. S., Purbasari, I., & Kironoratri, L. (2022). Analisis Penggunaan Aplikasi Tiktok terhadap Perubahan Perilaku Sosial Siswa SD N 2 Temulus. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(8), 3029–3036. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i8.792

Snyder, H. (2019). Literature review as a research methodology: An overview and guidelines. Journal of business research, 104, 333–339.

Sulisworo, D. (2016). The contribution of the education system quality to improve the nation’s competitiveness of Indonesia. Journal of Education and Learning (EduLearn), 10(2), 127–138.

Tafonao, T. (2018). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar mahasiswa. Jurnal komunikasi pendidikan, 2(2), 103–114.

Tahel, F., & Ginting, E. (2019). Perancangan aplikasi media pembelajaran pengenalan pahlawan nasional untuk meningkatkan rasa nasionalis berbasis android. Teknomatika, 9(02), 113–120.

Taubah, M., & Hadi, M. N. (2020). Aplikasi Tik Tok sebagai media pembelajaran maharah kalam. Jurnal Mu’allim, 2(1), 57–65.

Warini, N. L., Dewi, N. P. E. S., Susanto, P. C., Dewi, P. C., & Fadlilah, M. I. (2021). Daya tarik TikTok sebagai media pembelajaran bahasa Inggris online. Seminar Ilmiah Nasional Teknologi, Sains, dan Sosial Humaniora (SINTESA), 3.

Downloads

Published

2024-11-30

Issue

Section

Education and Social Science